Een transportbedrijf is met een chauffeur finale kwijting overeengekomen. Of toch niet?Β 

π„π’π§ππž πšπ«π›πžπ’ππ¬π¨π―πžπ«πžπžπ§π€π¨π¦π¬π­

Werknemer was als chauffeur in dienst van een transportbedrijf. Op de arbeidsovereenkomst is de cao beroepsgoederenvervoer van toepassing. De arbeidsovereenkomst is van rechtswege geΓ«indigd.

Partijen hebben aan het einde van het dienstverband een brief ondertekend, waarin onder andere afspraken over het inleveren van bedrijfseigendommen zijn gemaakt. De brief wordt afgesloten met de tekst β€˜tekenen partijen voor akkoord en finale kwijting over en weer.’

π€πœπ‘π­πžπ«π¬π­πšπ₯π₯𝐒𝐠 π₯𝐨𝐨𝐧

Na het einde van de arbeidsovereenkomst vordert de chauffeur de betaling van overuren. De kantonrechter heeft de vordering afgewezen, omdat partijen finale kwijting overeen zijn overeengekomen. De chauffeur is het daar niet mee eens en gaat in hoger beroep.

Het transportbedrijf heeft de chauffeur steeds loon betaald op basis van een 40-urige werkweek. Er is geen overwerk aan de chauffeur betaald. Op de VDO-uitdraaien valt minutieus af te lezen wat β€˜werktijd laden/lossen’, β€˜werktijd rijden’ en β€˜pauze’ is. Het is daarom controleerbaar of de chauffeur overwerk heeft verricht.

Bij het gesprek over de eindafrekening is niet over overuren gesproken en er staat ook niets over in de brief waarin de finale kwijting is opgenomen. Het hof is van oordeel dat dit tot gevolg heeft dat de finale kwijting niet ziet op de betaling van achterstallig loon.

π…π’π§πšπ₯𝐞 𝐀𝐰𝐒𝐣𝐭𝐒𝐧𝐠

Door dit arrest wordt maar weer benadrukt dat het belangrijk is om duidelijk af te spreken wat onder de finale kwijting valt.

Vragen over de finale kwijting? Ik adviseer over juridische arbeidsvraagstukken. Neem contact met mij op, dat kan ook via LinkedIn.